reklama

Herta Müllerová

Postrehy nielen z čítania.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Herta Müllerová
Herta Müllerová (zdroj: Web)

Poukázať na zlo! (Odvaha verzus strach?)

Jej knižka Dnes by som sa radšej nestretla sa mi veľmi páči. (Heute wär ich mir lieber nicht begegnet, Artforum, 2011, preklad: Adam Bžoch).

Zaujme hneď pekným obalom. Často po nej pokukujem.

Tento raz nechcem písať o jej tvorbe; zaujali ma jej postoje, názory, presvedčenie... To všetko v rozhovoroch, ktoré verejne poskytla.

Čítal som od nej len jednu knižku. Asi si nechcem pokaziť chuť, a preto som nič iné od nej som zatiaľ nečítal.

Minule som rozmýšľal, s kým by som rád stretol a porozprával osobne; prvá ma napadla práve Herta Müllerová. Sám neviem prečo!... Pozrel som si pár dokumentov (prevažne na youtube), kde rozpráva o svojom živote. Prežila detstvo v Banáte, v dedine v Rumunsku, kde žila nemecká menšina; pracovala ako prekladateľka vo fabrike, bola prenasledovaná rumunskou tajnou políciou – Securitate, snažila sa žiť - prežiť v diktatúre.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Často rozpráva o mlčaní; mlčaní, keď srdce káže hovoriť, ale rozum pod vplyvom strachu zatvorí radšej ústa.

Rozpráva aj o odlúčení, keď sa stala nepriateľom štátu. Sociálne, spoločenské odlúčenie. Rozpráva o zúfalstve, keď málokto - alebo skoro nikto - už neveril, že toto všetko sa skončí.

Od roku 1987 žije v Nemecku. Ani tu však od chápadiel tajnej polície z Rumunska nemá pokoj.

Dokonca aj po páde totalitného režimu sa k nej dostávajú narážky, že práve vďaka danému režimu dostala vzdelanie, mohla písať a podobne: absurdné, smutno – smiešne, cynické... Keď o tom rozpráva, snaží sa to obrátiť na vtip. Vyznie to trpko, silene.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Herta Müllerová má prežité, má skúsenosti, vie, pokiaľ ustupovať, a kedy sa jednoznačne vyjadriť: poukázať na zlo, aj keď propaganda do vás búši a presviedča, že biele nie je biele a čierne nie je čierne. Je pohodlnejšie prispôsobiť sa. Zdanlivo.

Herta Müllerová videla následky, prežila ich na vlastnej koži, nechce, aby sa to opakovalo.
Až sa zdá, že je to jej povinnosťou, asi ani inak nevie. Má to v sebe.

A to ma na nej zrejme upútalo.
 

Radoslav Valkovič

Radoslav Valkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Potom, čo ste v živote vynaložili veľké úsilie na vážnych autorov, nachádzate už málo z toho, čo by ste nepoznali. Toľko nepodarených začiatkov, slepých uličiek, postulátov, ktoré vyprchajú ešte než je argumentácia dovedená do konca. Aj najschopenjší mysliteľia tápajú, keď sa priblížia k hraniciam svojich možností, nedostáva sa im dôkazov, nedostáva sa im istôt. Ale či už sú optimisti alebo pesimisti, nech je záverečný pohľad temný alebo jasný, pre starého Sammlera to bola prevažne terra cognita.Saul Bellow: Planéta pána SammleraThe only way to deal with an unfree world is to become so absolutely free that your very existence is an act of rebellion. Albert Camus... pre mňa dejiny sú a vždy boli najmä spôsobom, ako uvažovať o svete, o súčasnej spoločnosti, ako sa ju usilovať pochopiť cez isté poznatky o minulosti, ktoré neobsahujú iba fakty, udalosti, príklady, a tak ďalej, ale aj schopnosť pýtať sa na dejinný vývoj.Jacques Le Goff Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu